elmia wood

Så många besökte Elmia Wood

Elmia Wood 2025 samlade skogsbranschens aktörer från hela världen i Bratteborg utanför Jönköping. Mässan lockade 27 751 besökare från 48 länder och hade 327 utställare från 25 länder. Evenemanget präglades av maskindemonstrationer, innovationer och framtidstro.

– Vi är mycket glada över den positiva responsen från både utställare och besökare. Elmia Wood 2025 blev den mötesplats för skogsbranschen vi strävat efter med hög energi, stort engagemang och en fantastisk stämning ute i skogen. Vi befäster positionen som världens ledande skogsmässa, och vi ser redan fram emot att välkomna branschen tillbaka 2027, säger mässansvarig Johannes Hansson.

Många företag såg mässan som en viktig arena för att visa upp sina produkter. För Emil Glömmen på Menzi Muck var det första gången på Elmia Wood:

– Vår redskapsbärare har väckt stor uppmärksamhet på entreprenadmässor. Det här är första gången vi ställer ut på Elmia Wood, och det känns helt rätt med de applikationer för skogen som maskinen kan erbjuda.

Även Thommy Nilsson från Komptech uppskattade möjligheterna:

– Vi tilltalas av det breda internationella perspektivet som Elmia Wood erbjuder. Intresset när vi kört igång demo har överträffat våra förväntningar.

Bland de trogna utställarna fanns Husqvarna, som varit med i 50 år:

– Stämningen är fantastisk! Besökarna är riktigt nyfikna på nyheter och vill gärna testa våra sågar i praktiken. Testvirket tog slut direkt, det säger en del om intresset, säger Lasse Strandell, produktspecialist på Husqvarna.

Även Stihl, med lika lång närvaro, var nöjda:

– Det har varit ett fantastiskt flöde av besökare och ett stort intresse för våra nyheter. Den nya slingan har verkligen bidragit, det har varit folk i montern hela dagen. Vi är supernöjda, säger Clara Bergström, produktchef för Stihls proffssortiment.

Många affärer gjordes också direkt på plats. Logosols nya bandsågverk väckte intresse:

Elmia Wood är en riktig affärsplats för oss. Vi vet att vi säljer direkt här på mässan. Det är unikt att kunna möta så många av våra kunder på ett och samma ställe, säger Robert Berglund, vd på Logosol.

Liknande upplevelser hade Alstor:

– Vår målgrupp finns här och de är verkligen intresserade av att köpa. Vi har mött kunder från hela Sverige, men också från nya länder där vi ser en växande efterfrågan, säger vd Kristian Laurell.

Bland de mest uppmärksammade demonstrationerna fanns PlantMax, som visade upp en lösning för maskinell skogsplantering:

– Det är inspirerande att visa upp en fullt fungerande, effektiv lösning för maskinell skogsplantering. Många har nog inte riktigt insett hur långt utvecklingen faktiskt har kommit, det här är verklighet, inte framtid. PlantMax sprids snabbt över världen, efterfrågan är stor och lär inte minska efter Elmia Wood, säger vd Magnus Sandström.

Elmia Woods roll som levande mötesplats lyftes fram av Elmia-vd:n:

– Det har varit en härligt livlig trängsel på mässområdet. Besökare och utställare visar gemensamt att Elmia Wood är en viktig mötesplats. Det går verkligen ta på energin som branschen utstrålar. Jag fascineras också över mixen av stora och små aktörer, svenska och internationella, äldre och yngre. Tillsammans skapade vi upplevelser i Bratteborgsskogen, säger Anna-Karin Zinnerfors.

Johannes Hansson betonade även helhetsupplevelsen:

– Det bästa med årets mässa var stämningen, engagerade besökare, aktiva utställare, maskiner i rörelse och ett starkt internationellt inslag. En levande mötesplats för hela skogsbranschen. Det blev en levande mötesplats för hela skogsbranschen. Våra förändringar i mässområdet föll väl ut. Flytten av över 100 utställare, den förbättrade slingan och våra nya scenplatser bidrog tillsammans till bättre flöden och en mer tillgänglig, inspirerande upplevelse för besökarna.

Källa: Mynewsdesk

Dela den här nyheten:

Fler nyheter

Utvalda mässor



Mässnyheter